Sunday, April 25, 2010

Apabila Hidayah datang.. aku...

Aku sedang menjalani program persediaan di sebuah universiti di Selangor. Semuanya berjalan dengan lancar. Kelas yang teratur dan pensyarah yang best. Kawan2 pun best. Cuma aku ni jenis yang pemalu, so pemalu sikit nak bergaul tapi aku try lah yg terbaik kan. Kalau tak macam mana nak dapat ramai kawan.

Seperti kebiasaan hari, aku mengenakan baju kurung kedah yang berwarna merah yang lengannya hingga ke bawah siku, dipadankan dengan kasut tumit tinggi 'wedges' yang berwarna 'gold'. Bagi ku , penampilan itu amat penting untuk memberi keyakinan diri kepadaku. Tetapi berlainan dengan kebanyakan student di sini, mereka kebanyakannya bertudung labuh dan menutup aurat dengan sempurna. Kadang-kadang aku merenung diriku sendiri tentang adakah aku ini seperti mereka yang benar2 menitik beratkan hal aurat.

Aku teruskan perjalananku ke dewan utama. Hari ini ada lecture 'Anatomy' dan sudah semestinya merupakan subjek kegemaranku.


Sesudah tibanya aku di dewan utama itu, aku memandang ke persekitaran. Ada di suatu sudut, aku ternampak ada seorang gadis bertudung labuh dan berbaju kurung. Kakinya disarungkan stoking hitam dan berstoking tangan. Tiada apa yang terdetik di dalam hatiku melainkan 'Budak ni mesti sekolah agama'.

Aku terus ke tempat duduk ku di hujung sebelah kiri dewan utama. Aku suka melihat gelagat orang. Tak sampai 5 minit, lecturer pun tiba dan memulakan syarahannya seperti biasa.

***********


Memanglah best ada boyfriend. Bila keluar je, boyfriend belanja. Cakap je nak makan apa, sanggup dia belikan. Kalau dia taknak beli, buat-buatlah merajuk. Mesti dia belikan jugak.

Hmm. tulah. Itulah kenyataannya kalau ada boyfriend di benak fikiran ku. Tapi pernah tak aku fikir yang adakah selama ini boyfriend yang kau ada tu, kau kahwin dgn dia? Atau seperti 'touch n go' je? Couple lpas tu break. Couple dgn yang baru lpas tu break balik. Tak bosan ke? Tak rasa macam kau ni macam tol, lpas tu org ltak card 'touch n go'?

Hmm. kadang-kadang aku terfikir juga, ada betul juga kalau mak aku tak bagi aku ada boyfriend ni. Tapi tulah, aku ni tak kuat nak menolak godaan syaitan ni. Tunggulah aku dpt hidayah, barulah aku boleh kot nak tepis godaan syaitan ni.

Eh, apa aku mengelamun ni. Dengar lecture tu. Nak berangan je taw. FOCUS!!

******************


Penatnya. tiap2 pagi ada roll-call. Tensionnya.

"Assalamualaikum w.b.t. So,kita mulakanlah tazkirah kita pada pagi ni kan. Ana ni bukan la layak untuk bagi tazkirah kat depan ni tapi cuma tanggungjawab kita untuk saling mengingati antara umat Islam kan. Tajuk tazkirah ana pada hari ini ialah 'Kejayaan tanpa Agama atau Kejayaan dengan Agama'."

Aku tersentak dengan tajuk yang diucapkan. Hmm. Teruskan mendengar..

"Apa yang membezakan kita dengan non-muslim dan diri kita sebagai muslim sendiri apabila berjaya? Sudah pastinya Islam itu sendiri. Yelah. Bila kita berjaya dan membawa bersama Islam itu, adalah amat berlainan dengan non-muslim. Sama-samalah kita renungkan. Adakah kita ni mencapai kejayaan dengan agama yang kita ada ni.

Apabila non-muslim berjaya, kejayaan yang dikecapi itu adalah hanya semata-mata duniawi dan hasilnya juga hanya duniawi. Sebaliknya, jika muslim itu berjaya,seandainya dalam diri muslim itu dia membawa sekali Islam, ganjarannya sudah pasti dunia dan akhirat.

Maksudnya kita kena ikhlaskan niat kita menuntut ilmu adalah kerana Allah dan kerana agama Allah. Bukan sahaja untuk lulus exam atau untuk dapat gaji besar dan seumpamanya. Niat kita mestilah adalah untuk membangunkan Islam itu sendiri sepertimana gahnya Islam pada zaman dahulu yang menguasai 2/3 dunia. Tapi sekarang kita dapat tengok kan macam mana orang Islam sendiri.

Seperti kalam Rasulullah saw, Islam dahulu dalam keadaan dagang dan akan kembali dagang. Maksudnya Islam itu akan dipandang ganjil sepertimana Islam pada saat mula-mula wujud. Contohnya, zaman sekarang ni, kalau tengok perempuan yang pakai tudung labuh tu macam pelik. Kalau baca Al-quran kat dalam tren, kita pandang ganjil. So, ana cuma nak ingatkan je. Sebelum kita memulakan kelas kita ni, sama-samalah betulkan niat kita kerana Allah taala. Dan yang buruk itu datang dari saya,yang baik itu datang dari Allah. Assalamualaikum. "


hmm. Islam itu akan kembali dagang pada zaman sekarang. Aku agak terasa tadi bila dia cakap pasal tudung labuh. Yelah,aku ni bukan sekolah agama. hmm. Teringin juga nak berubah tapi takde kekuatan lagi. Ya Allah. hmm.

Kelas bermula seperti biasa..

************

Penatnya kelas hari ni. Aku terus mencampakkan tubuhku di atas katil. Mata ni berat rasanya. Tidurlah.

Eh! Solat Asar. Alamak malasnya. Tapi kau kata nak berubah kan. Bangun! Jangan dengar bisikan syaitan tu. Dia musuh kita yang utama!

Selepas solat Asar, aku pun mencapai Al-quran di rak buku. Aku ikhlaskan niat supaya Allah boleh buka pintu hati aku ni dan beri ketenangan kat aku.

Mula-mula 2 muka surat je lah. Lepas ni banyakkan lagi. Hah. Aku rasa tenang lepas selesaikan ibadah tadi. Baru pertama kali aku rasa macam ni. Malam ni ada kelas bahasa Arab pulak. Tak sabar rasanya. Ustaz yang ajar tu best gila. Kelaka! Aku pun buka buku bahasa Arab.

**************


Terngiang-ngiang di telingaku suara Ustaz yang mengajar aku bahasa arab malam tadi.

"You know, wearing contact lens is haram. Why wearing contact lens? Allah has create us beautifully."

Arghh. Dah la dia pandang aku time tu. Terasa la aku. aduih. malu la aku camni. Macam bebudak lain tak taw plak aku pkai contact lens berwarna.hmm.
Pastu dia tambah lagi...

"GF and BF is haram. In Islam we cannot have GF and BF."

What the... Aku terasa lagi. Macam mana ni. Banyaknya benda haram yang aku buat. Lepas satu, satu yang terkena. Tapi betul juga yang dia cakap. Aku kena terima kot. Tapi betul ke pkai contact lens tu haram??

***************

Akhir minggu. Aku memang setiap minggu balik rumah time macam ni. Biasalah, rumah dekat. duduk kat universiti pun bosan je. Nak keluar pun mak aku mesti tak bagi. Duduk rumah layan internet lagi best.

Aku membelek laman Google. "Couple haram dalam Islam". Klik!

Wah! banyaknya yang keluar. Aku pun klik salah satu nya.
www.iluvislam.com

Confirm la ni. Couple tu memang haram. Ya Allah.. berdosanya aku selama ni.
Kenapa baru sekarang aku tahu ni??
Terima kasih Ya Allah kerana memberi aku hidayah ini..

***************

"Ros,macam mana kalau aku pakai tudung labuh? ok tak? hehe."

"Hang nak pakai ka? Serious?"

"Yela. serious la. Aku pun nak berubah jugak. huhu. Tapi kau tawkan aku couple. macam mana aku nak cakap kat dia yang aku taknak couple da? Susah la."

"Hmm. aku pun tak taw la. Kau cakap je la yang couple tu haram."

"Hmm. yela. insyaAllah."

Dalam hati aku,'kalau lah dia faham. kalau dia tak faham yang couple tu haram macam mane? Haish!'

*****************


'Assalamualaikum. saya nak cakap something ni. saya nak minta maaf kalau benda ni menyakitkan hati awak. Tapi saya buat ni untuk kebaikan kita bersama. Saya harap awak faham. Sekarang saya dah tahu apa yang sebenarnya saya cari. dan saya dah jumpa. saya harap lepas ni kita boleh jadi kawan je. tak lebih. kalau ada benda penting je awak message saya. kalau tak perlu tu, lebih baik elakkan. saya harap awak boleh terima keputusan saya. Demi Allah dan perintah Allah, saya harap kita sama-sama boleh berubah. Lupakan hal sebelum ni. Semoga awak berjaya dunia akhirat.'


Send..


ish. takutnya. apalah agaknya reaksi dia ni. lambat betul reply..


5 minit kemudian..

"kring!"

haish,dia kol ke? macam mana ni? alamak, message sudah la.
aku tekan butang merah.


5minit kemudian handphone aku berbunyi tanda message sampai.

aku pun bukak message tu.

'Waalaikumslam. Apa awak merepek ni? mana janji awak sebelum ini? mana? janji taknak tinggalkan saya. habis sekarang? Ke awak dah ada orang lain? apa yang awak dah jumpa tu? orang lain ke? kalau dah jumpa tu cakap jela.'


Tetiba aku rasa tersentap dengan message tu. Sampai hati dia cakap macam tu. Dia tak tahu aku buat semua ni untuk apa? Tolong lah faham. Couple tu haram! dan aku takkan berpatah balik.

' Couple itu haram di sisi Islam. awak faham tak? Couple tu haram dalam Islam. Dan saya buat ni adalah untuk kita. Saya taknak saya hannyut dan awak pun hanyut dalam benda tak elok ni. Cubalah faham. Ya,saya dah jumpa benda lain yang lebih baik. iaitu ketenangan apabila dekat dengan Allah. itu lebih baik. jauh lebih baik dari semua ni. Dah terang da? Saya doakan semoga awak diberi hidayah oleh Allah. dan doakan saya istiqamah.'

Send..


Dengan tanpa disedari, airmataku tiba-tiba mengalir deras. Ya Allah. kuatkan hati ini Ya Allah. Aku ikhlas keranamu YaAllah.. rayuku.

****************


Hari ini, sudah masuk minggu terakhir aku di sini. Hari ini juga hari pertama aku memakai tudung labuh. comel jugak. hehe. perasan pulak.

Tapi yang penting aku ikhlas nak berubah. harap aku istiqamah. Dan mulai hari ini, aku akan mulakan juga tanggungjawabku untuk berdakwah menyambung perjuangan Rasulullah s.a.w dan para sahabat.

Aku mula rasa ketenangan jiwa yang selama ni aku tak pernah rasa. Barulah aku tahu begini rasanya perasaan mereka yang merasakan Islam itu memang sebenar-benarnya Agama yang sejahtera dan indah.

Ya Allah. terima kasih kerana kau telah tempatkan aku di sini. Terima kasih atas hidayah dan taufik yang telah kau berikan padaku. Berikan kekuatan kepadaku untuk terus istiqamah dalam perubahan ini dan dalam jalan dakwah ini. Aminn..

*****************

3 bulan kemudian..

Hari ini merupakan hari aku ke Mesir. Seronok tu memang seronok tapi sedih untuk meninggalkan family tercinta di sini.

Mama, ayah. jangan risaukan ana ye. ana insyaAllah baik kat sana nanti. nanti ana kol mama ngan ayah bila sampai..

Flight ku berlepas pada pukul 10.00 pagi.

Selamat tinggal Malaysia..

14 jam kemudian..

'Mesir? biar betul aku dah sampai Mesir ni? Macam tak percaya je..'


***************

Sudah beberapa bulan aku di sini. Banyak ilmu dunia akhirat yang telah aku kutip.

Kat sinilah aku tahu yang memakai contact lens itu memang haram tapi kalau yang berwarna. kalau yang tiada warna itu hukumnya harus. akhirnya terjawab juga persoalan aku yang dulu.

dan..



disinilah aku menemui sesuatu yang mungkin selama ini aku cari.
aku harap aku dapat sesuatu itu.
yang dapat mendidikku dan membimbingku di jalan lurus.
Semoga Allah terus memberi petunjuk dan hidayah kepadaku di saat aku alpa.
Semoga semuanya dipermudahkan..

Aminn..

:)






cerpen yang tak seberapa oleh: hamba Allah yang mengharapkan keredhaan Tuhannya.










3 comments:

Mohammad Farid Ismail said...

mabruk ukhti...moga2 terus istiqamah.

norwahidah said...

tsntuh + tharu bile mmbce ni....
huhu...
ape2 pn sy doakan yg tbaek buat kmu....
smuga kiter bjaye d dunia n akhirat...
amin...

- aah - said...

best la cita ni.. :)
lagi best bila kita diberi peluang utk rasa ITU..
ketenangan bersama Dia..

ayu..actually kan..hahah..kita pn selalu tgk ayu..ya la org suh sep tempat..boring xtau nak bwt pa..tgk la org2 yg baru masuk dku.. :D
bila nampak ayu mcm nak berubah,dlm hati "doa moga dia istiqamah,insyaAllah."

sebab hidayah Allah tu kepada sapa2..
bukan sekarang mungkin nnti. :)

semoga semua dipermudahkan.. :)

Post a Comment