Thursday, November 25, 2010

Aku buat sebab aku CINTA!

"Akak, kenapa akak nak jadi doktor?"

"Kerana cinta dik."


"Cinta? Oo. Ni mesti sebab kawan akak nak jadi doktor, akak pun nak jadi doktor eh? kan?"


"Kerana cinta akak pada Allah dan Rasulullah."



Mungkin ada yang tertanya-tanya apakah hubungannya kerjaya doktor dengan cinta kepada Allah dan Rasulullah. Cinta itu membuatkan kita mendalami, menghayati, dan menyusuri setiap apa yang kita cintakan. Cinta itu membuatkan kita menghayati satu hala tujuan itu dengan bersungguh-sungguh dan sepenuh hati, walau ada halangan yang datang, cinta membuatkan kita tetap teguh dalam menyusuri langkah cinta kita.



Ramai bertanya kenapa nak jadi doktor? Kerja doktor ni kan busy. Awak tu dah la perempuan. Tetapi hati ini tetap dengan jawapan sendiri. Kerana Islam. Kerana Allah. kerana Rasul. Kerana cinta. Kerana Cinta itu Dakwah!Dan dakwah itu adalah perjuangan Rasulullah. Aku cintakan Rasulullah. Kerana itu semualah aku tetap berada di jalan ini. Kerana itu jugalah aku di sini menggunakan segala tenaga aku untuk memenuhi kehendak cinta aku itu..


Dalam jalan yang dipilih ini, aku tidak memandang kerjaya doktor ini sebagai satu 'MATERIAL' semata-mata. Percayalah, jadi doktor ni tak seperti yang kamu sangka. Pendapatannya tak setimpal dengan apa yang kamu buat untuknya. Cuma pahala sahaja yang setimpal dengan apa yang kita kerjakan..InsyaAllah..



" Jadi kenapa akak nak jadi Obstretician n Gynaecologist (OnG) pulak? Jadilah yang senang-senang je. Anasthesia ke.. Pakar kulit ke.. Yelah, nanti kahwin susah. dengan anak lagi. siapa nak jaga."


"Akak nak jadi sebab cinta jugak. Cinta akak pada Islam. Dalam Islam sepatutnya pakar sakit puan (OnG) tu haruslah doktor muslimah. Jika tiada doktor muslimah, barulah doktor muslim, jika tiada doktor muslim barulah doktor non-muslim. Cinta itu kan membuatkan kita sangat-sangat nak memenuhi kehendak yang kita cintai itu. Itulah indahnya cintakan Islam."


Ya, aku tahu semua itu kehendak masing-masing. Sahabat-sahabat aku selalu mempertikaikan kehendak aku itu. Ada yang cakap OnG ni dahla kena deal dengan 'privacy' orang. Kadang-kadang dorg tak titik beratkan 'hygiene' dorg. Tak sanggup!



Bagi aku sebagai muslimah aku amat bertanggungjawab dalam hal ini. Pada akhir zaman ni golongan wanita lebih ramai dari golongan lelaki. Tetapi pernah terfikir tak kenapa OnG ni lebih ramai golongan lelaki dari golongan wanita? Kemana golongan wanita pergi? Kemana mereka untuk menunaikan kehendak agama sendiri? Fikir-fikirkanlah.. Dan aku ingin menjadi golongan yang menunaikan kehendak agama.



Ya. Aku tahu amat s
usah menjadi OnG. Tetapi bukankah mereka yang menolong agama Allah itu akan ditolong oleh Allah?




Subhanallah. Sebenarnya jalan kita ke syurga ini tidak pernah mudah. Semuanya perlukan pengorbanan, perjuangan yang tidak pernah kenal erti lelah. Ingatlah wahai sahabat, ini juga jalan dakwah dan dakwah itu sendiri tidak mudah. Amat memerlukan pengorbanan. Sangat memerlukan pengorbanan! Kita lihat sendiri bagaimana Rasulullah saw dalam dakwahnya. Penat lelahnya menegakkan Islam dimuka bumi ini. Adakah kita sebagai umatnya tidak mahu meneruskan perjuangannya yang pernah baginda mati-mati perjuangkan dahulu? Tidakkah kita sedih jika melihat Islam ini terkapai-kapai tanpa ada penjuru-penjuru agama yang mengukuhkan kemuliaan Islam? Wallahualam.




p/s: Jomlah jadi OnG wahai sahabat-sahabat akhawat sekalian. Meramaikan pakar sakit puan wanita. Tak sanggup tengok ramai pakar sakit puan lelaki. T_T

3 comments:

Mencari Kebenaran said...

SubhanAllah..teruskan berjihad wahai mujahidah..berjihad dlm bidang perubatan mmg mulia..hatta Rasulullah pun menganjurkan supaya bidang perubatan dipelopori umat Islam..

qhearty anis said...

dr. ayu doakn dr. anis juge yer..smoge kite berjuang untuk dptkn cinte itu...ameen

ayumuslimah said...

insyaAllah. semoga kita semua diberi kekuatan dan istiqamah di jalan ni. Aminn. :)

Post a Comment