Wednesday, August 3, 2011

Allah Adalah Sebaik-baik Perancang..


Bismillahirrahmanirrahim..


Assalamualaikum wbt buat semua sahabat-sahabat yang dicintai kerana Allah Taala. Lama rasanya tak jenguk blog ni. rasa dah bersawang. Ana minta maaf, mungkin sebab Allah tetapkan masa yang ada untuk perkara yang lebih penting untuk ana walaupun blog ni pun tak kurang pentingnya bagi ana. :)


Apa khabar iman semua? Bulan Ramadhan pun sudah tiba. Alhamdulillah Allah telah sampaikan kita pada bulan yang penuh barakah ini. Bulan yang memberi peluang kepada kita untuk merebut sebanyak mana pahala sebagai bekalan untuk akhirat kelak. InsyaAllah. Moga kita sama-sama dapat rahmat, maghfirah dan terlepas dari api neraka hendakNya...



Di sini ana ingin kongsikan sebuah rentetan perjuangan seorang da'ie..


Dalam perjuangan ini, tidak semuanya manis.. Kadang-kadang kita terpaksa mengorbankan sesuatu perkara yang kita suka demi perkara yang kita tak suka. Tapi kita mesti tahu, kita merancang tetapi Allah adalah sebaik-baik perancang. Dan Allah lah yang memandu hati-hati hambaNya ke arah jalan mana yang terbaik untuk hambaNya..

Jalan ini sesungguhnya penuh mehnah, duri. kerana jalan ke syurga itu sendiri tidak mudah. Kadang-kadang kita harus membuat keputusan demi sesuatu yang memberi manfaat kepada Islam itu sendiri walaupun kadang-kadang juga alasan kita itu tidak munasabah. Namun, istikharah lah sebagai jalan yang terakhir menguraikan segala kebuntuan yang ada di dalam kotak fikiran.

Mana mungkin seorang da'ie itu tidak pernah buntu dan tertekan dengan ujian dan cabaran yang datang dalam perjalanan dakwahnya. Hati memainkan peranan penting iaitu niat. Jika niat adalah semata-mata kerana Allah Taala, insyaAllah Allah akan permudahkan setiap jalan kita..

Percayalah, Allah tak akan menguji seseorang itu melebihi dari kemampuan hambaNya. dan setiap perkara yang datang itu adalah dari Allah yang telah ditetapkan olehNya demi kebaikan hambaNya.. Dalam perjuangan ini kita pelajari bahawa kita tidak boleh tamak dan inginkan kesemua yang kita nak. Kita semua sama-sama membawa Islam untuk mendapatkan redha Allah. Kita tidak dapat tidak harus mengorbankan salah satu pilihan demi kebaikan Islam itu sendiri. Namun pada akhirnya, Allah jua yang tahu manaka
h yang terbaik untuk hambaNya. Kita hanya mampu berdoa dan bertawakkal memohon yang terbaik daripadaNya..




***************************

Sahabat-sahabat, sungguh aku mencintai kamu semua kerana Allah. Kalau boleh aku tak mahu berpisah dengan kamu semua. Tapi pertemuan, perpisahan, jodoh dan ajal itu terletak pada tangan Allah. Andai sampai sini pertemuan dan jodoh kita yang Allah tetapkan, sampai sini sajalah. Bukan aku tak sedih tapi Allah lah yang memandu hati-hati manusia. Hati itu Allah yang pegang, bukan manusia.. Hanya Allah yang tahu betapa berat hati ini.. Bukannya aku tak pernah ikhlas dalam ukhuwah ini tapi aku perlu buat keputusan walaupun kita tak tahu akan datang macam mana kan. Doakan yang terbaik buatku sahabat-sahabat. Hati ini sebenarnya sangat sayang kamu semua sebab Allah. ingatlah setiap hari aku doakan kita akan dikumpulkan sama-sama di jannah kelak. Amin. InsyaAllah...


Minta maaf atas segala kesilapan. Halalkan makan minum. Dan moga kita sama-sama dapat cari redha Allah. Ikhlaskan niat kerana Allah..


-UHIBBUKUMFILLAH-



Dakwah adalah cinta. Cinta akan meminta semuanya dari dirimu.
^____^





sebiru hari ini

birunya bagai langit terang benderang

sebiru hari kita bersama disini


seindah hari ini

indahnya bak permadani taman surga

seindah hati kita walau kita kan berpisah


bukankah hati kita telah lama menyatu

dalam tali kisah persahabatan ilahi

pegang erat tangan kita terakhir kalinya

hapus air mata meski kita kan berpisah


selamat jalan teman

tetaplah berjuang

semoga kita bertemu kembali

kenang masa indah kita sebiru hari ini






0 comments:

Post a Comment