Tuesday, August 16, 2011

Munajat Sang Musafir





Wahai Tuhan kami, jadikanlah cinta kami kepada Mu sebagai sesuatu yang paling kami sukai, dan rasa takut kami pada Mu sebagai suatu rasa yang paling dalam.

Putuskanlah segala ketergantungan dunia dari kami, dan gantilah dengan rasa rindu untuk berjumpa dengan Mu.

Jika Engkau memberikan kepada ahli dunia kesejukan harta mereka, maka jadikanlah kesejukan bagi kami di dalam ibadah kami.Allahumma ameen.



**************************

Hidup ini hanyalah persinggahan. Sepanjang bermusafir di atas muka bumi Allah ini, banyak ujian dan dugaan Allah titipkan untuk kita tanda kasih dan sayangnya betapa Dia terlalu mahu mendengarkan rintihan hamba-hambaNya.

DUNIA.. Selalulah meminta dan memohon pada Allah agar kita dijauhkan dari menjadi hamba dan ahli DUNIA. Sesungguhnya kita hidup ini bukanlah untuk DUNIA tetapi adalah untuk AKHIRAT. Allah telah menciptakan kita adalah untuk mengabdikan diri kepadaNya, bukan untuk mengumpul segala harta di atas dunia ini tetapi adalah untuk mengumpul segala amal kebajikan sebagai bekalan kita di hari akhirat kelak.
Seperti dalam firman Allah :

"Aku menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu"
Az-Zariyat : 56



Hidup ini penuh dengan pementasan dan drama. Adakah kita hanya ingin menjadi manusia robot yang tiada tujuan hidup dan hanya melalui hari-hari yang sama? Apakah sebenarnya tujuan hidup kita? Siapakah kita sebenarnya wahai manusia? Siapa kita??


Kita adalah hamba Allah.
Kita adalah ummat Rasulullah saw.
Kita adalah ummat Islam.


Di akhirat kelak, Allah tak tanya apakah pekerjaan kamu. Allah tak tanya berapa banyak harta yang kamu dapat. Allah tak tanya berapa jam sehari kamu bekerja mencari duit.

Tetapi mungkin Allah akan tanya apakah yang telah kamu lakukan untuk Islam. Apakah kamu telah laksanakan tanggungjawab kamu di atas muka bumi Allah.


Ya Allah, tidak takutkah kita apabila Allah bertanyakan kepada kita semua itu? Bagaimana amalan kita? Sudah cukupkah nak dibandingkan dosa-dosa kita yang terlalu banyak ni? Yang kita sedar dan tidak kita sedar. Sudah bertaubatkah kita wahai manusia?


Kembalilah ke jalan Allah. Jalan di mana kita seharusnya lalui sebagai hamba Allah. Menegakkan Islam di atas muka bumi ini. Sebagai ummat Rasulullah saw membawa risalah-risalah Islam ke serata alam untuk menjadikan Islam sebagai rahmat seluruh alam. Sedarlah.. Buangkan DUNIA dari dalam hati kamu. Buangkanlah. Jadikanlah DUNIA ini hanya sebagai satu platform untuk kita ke syurga bagi kita mengumpulkan sebanyak mana amal jariah kita.


2 Cinta yang tidak bersatu di dalam hati seorang manusia iaitu

CINTA DUNIA dan CINTA AKHIRAT.


Mana satukah pilihan kita? renung-renungkan.





p/s: Ayuh kita melangkah! Masih belum terlambat. ^_~

1 comments:

Ahmad Ahmil Mohd Zainuddin said...

Dari Tsauban ia berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam telah bersabda: “ Akan terjadi masa dimana umat-umat diluar islam berkumpul disamping kalian wahai umat islam. Sebagaimana berkumpulnya orang-orang yang menyantap hidangan. Lalu seorang Sahabat bertanya: ‘Apakah kami pada saat itu sedikit wahai Rasulullah? “Beliau menjawab: “Tidak. Bahkan ketika itu jumlah kalian banyak. Akan tetapi kalian ketika itu bagaikan buih dilautan. Ketika itu Allah hilangkan dari musuh-musuh kalian rasa segan dan takut terhadap kalian dan kalian tertimpa penyakit wahn. Sahabat tadi bertanya lagi : ‘wahai Rasulullah apa yang baginda maksud dengan wahn itu? , Rasulullah menjawab: “cinta dunia dan takut mati. (H.R.Abu Dawud. Shohih lighairihi)

Post a Comment