Tuesday, March 30, 2010

Hari Kiamat.

Dirawikan bahwa Aisyah r.a. bertanya, "Hai Rasulullah, apakah pada hari Kiamat nanti seseorang ingat akan kekasihnya?"

Rasulullah menjawab:
"Iaitu di sisi Mizan,sebelum ia tahu apakah ringan atau berat. Ketika suhuf berterbangan, apakah diberikan kitabnya dengan tangan kanan atau tangan kiri. Dan ketika ular keluar dari neraka lalu melilit mereka dan berkata, "Aku ditugaskan kepada tiga orang; orang yang berdoa selain kepada Allah, setiap penguasa yang zalim dan setiap orang yang tidak beriman kepada Hari Hisab." Kemudian ular itu melilit mereka hingga melemparnya di tengah neraka Jahanam yang punya titian lebih halus dari rambut dan lebih tajam dari pedang dimana manusia meniti di atasnya bagi petir menyambar dan seperti angin menghembus."

Dari Abu Hurairah ra berkata, "Telah bersabda Rasulullah saw:
"Ketika Allah selesai menciptakan langit dan bumi, Dia ciptakan sangkakala lalu diberikan kepada Israfil di mana dia meletakkan pada mulutnya sambil memandang kepada Arasy dan menanti akan diprintah."

Abu Hurairah berkata, "Aku bertanya, " Ya Rasulullah, apakah itu sangkakala?"
Baginda menjawab, "Ialah tanduk dari nur." Kutanya lagi, " Bagaimana dia?". Baginda menjawab, "Bulatannya amat besar. Demi Zat yang mengutuskan aku dengan hak sebagai nabi,besar bulatannya bagaikan lebar langit dan bumi.Dia meniupnya tiga kali. Pertama untuk dikejutkan, kedua untuk pengsan(mati) dan ketiga untuk dibangkitkan kembali. Lalu roh-roh keluar bagaikan tumbuh-tumbuhan memenuhi langit langit dan bumi,ia masuk dalam jasad dari lubang hidung."

Kemudian Nabi saw bersabda: " Manakala Allah menghidupkan Jibril, Mikail dan Israfil, mereka lalu menghampiri kubur Nabi saw dengan membawa burak dari Syurga.Nabi melihat kepada Jibril lalu bertanya, "Wahai Jibril, hari apa ini?" Jibril menjawab, "Inilah hari Kiamat, inilah hari malapetaka yang menggetarkan hati, inilah hari hak itu." Nabi bertanya lagi, " Wahai Jibril apakah yang Allah buat terhadap umatku?" Jibril menjawab, "Bergembiralah engkau. Sungguh kaulah orang yang di mana bumi terbuka untukNya."

Dirawikan dari Abu Hurairahpuula bahawa Nabi saw bersabda: " Sesungguhnya Allah swt berkata:
"Wahai sekalian jin dan ,manusia, sungguh aku telah perbuat kebaikan untukmu. Dimanakah amalmu dan suhufmu? Siapa yang mendaptakan kebaikan, hendaklah dii memuji Allah dan siapa menemukan selain itu hendaklah dia mencela kepada dirinya sendiri."


Disebutkan dari Yahya bin Mu'az ar Razi, di majlisnya dia membaca ayat:
" Pada hari Kiamat, Kami himpunkan org-org yang bertakwa kepada yang Maha Pengasih sebagai perutusan. Dan Kami masukkan orang-orang yang berdosa itu kedalam Neraka dalam kehausan." (QS Maryam: 85-86)


Rasulullah bersabda: "Belum berhenti langkah seseorang sebelum ia ditanya tentang empat hal;
Tentang umurnya untuk apa dia habiskan, tentang jasadnya untuk apa dia rosakkan, tentang ilmunya untuk apa dia amalkan, tentang hartanya dari mana dia dapat dan untuk apa dia gunakan."

Dirawikan dari Ibnu Abas ra, dia Nabi saw, baginda bersabda:
"Setiap nabi ada doa yang mustajab dan dia jadikan doa itu di dunia. Sedangkan aku menyembunyikan doaku yakni syafaatkupada hari Kiamat."


Ya Allah,berikan kami syafaatnya demi kemuliaannya di sisi Engkau. Semoga selawat dan salam sentiasa ditujukan kepadanya.

0 comments:

Post a Comment