Sunday, February 27, 2011

Cantiknya tudung awak!!

"Amboi, cantik tudung. beli kat mana ni?"

"Eh, takdelah. Ni fesyen yang baru keluar kan. Beli kat butik dia la. Online pun ada. senang sangat sekarang ni nak beli tudung. Ni pun pasang je, dah siap. tak payah nak pin-pin."

"Haah la. bergaya pulak tu kan. Wah,lepas ni ramai la yang puji tudung awak tu. Kita pun nak beli la. Nampak moden sikit. ye tak?"


Cantik? Fesyen? Senang nak beli? bergaya? Dan moden?


Ke yang paling utama matlamat kita adalah menutup aurat?


Zaman sekarang ni, kita dapat tengok dah banyak perempuan-perempuan yang pakai tudung. Alhamdulillah kerana wujud kesedaran dalam jiwa masing-masing tentang kewajipan memakai tudung. Tetapi adakah benar kesedaran yang wujud itu adalah semata-mata ikhlas menunaikan perintah Allah atau kesedaran yang zaman moden wujud tudung-tudung yang menarik??

Hmm. mari kita muhasabah diri kita balik.. 2 minggu berturut-turut ni, ana ada pergi ke kenduri kahwin pada setiap akhir minggu. Ana memang suka tengok keadaan masyarakat kita. Alhamdulillah, jika tengok pada wanitanya, memang semuanya menutup kepala. Tetapi yang paling tak sedap mata memandangnya, bila tudung itu diserabutkan lagi dengan fesyen-fesyen terkini yang terlalu menjolok mata. Ingat pakaian je ke yang boleh menjolok mata, tudung pun ade jugak kalau ade banyak sangat kilat-kilat penuh satu tudung, bonggol unta kat kepala, dan tudung yang sekadar tutup kepala tapi dada tak tutup.

Subhanallah..yang masalahnya, yang pakainya tu banyak juga dari golongan makcik-makcik yang dah menjangkau umur 40-50 tahun. Hmm. Ana harap kepada yang membaca ni tak kisah la anak-anak ke, golongan bapa ke, abang ke, kakak ke.. Harap dapatlah sampaikan benda ni kepada mereka yang dekat dengan kita yang masih tak tahu lagi tentang benda ni.



Marilah kita sama-sama hayati hadith Rasulullah saw ini.


Daripada mafhum hadith Rasulullah:

Ada dua golongan penghuni neraka yang aku belum pernah melihatnya:

1. lelaki yang tangan mereka menggengam cambuk yang mirip ekor sapi untuk memukuli orang lain.

2. wanita yang berpakaian namun telanjang dan berlenggang lenggok.kepalanya bergoyang-goyang bak bonggol unta.

mereka itu tidak masuk syurga dan tidak pula mencium baunya.padahal sesungguhnya bau syurga itu boleh tercium dari jarak sekian dan sekian.
(hadith riwayat Muslim)







Jadi, jika dah tahu, mari sama-sama kita tinggalkan. Nak ke kita menjadi golongan wanita yang tidak dapat mencium bau syurga? Nauzubillah.. Api di dunia ni pun kita tak sanggup nak rasa, apatah lagi api neraka nanti..

p/s : Ya Allah, kuatkanlah aku untuk menghadapi dunia akhir zaman ni. Kau tetapkanlah imanku dalam menghadapi fitnah-fitnah ini. Jauhkanlah dan lindungilah aku dari fitnah-fitnah akhir zaman ini. Jauhkanlah aku dari menjadi fitnah kepada dunia. Amin.. :'(

0 comments:

Post a Comment