Sunday, February 13, 2011

Terimalah Aku Kerana Dakwah..

Hidup ini tak selalunya indah. Kadangkala hampir saja terjatuh dengan dugaan dan cubaan yang melanda. Namun aku pasti setiap yang terjadi itu pasti ada hikmahnya dan Allah tak mungkin menguji hambaNya melebihi kemampuan hambaNya sendiri. Alhamdulillah, sehingga sekarang aku masih tetap kuat dengan setiap cabaran dalam kehidupan ini. Aku masih lagi teringat ketika aku masih tercari-cari pendirian diri ini, di saat aku masih tidak mendalami Islam. Setiap kali berkata tentang Islam, aku ego. Menyombongkan diri seperti diri ini sudah banyak ilmu.

'Astaghfirullahalazim. Aku mohon padaMu ya Allah, janganlah Kau membolak-balikkan hatiku setelah Kau memberi hidayah kepadaku. Aku tak sanggup menghadapinya lagi. cukuplah sekali..'
, bisik hatiku..



Aku masih ingat lagi tentang seseo
rang yang sangat tinggi ilmunya. Setiap perkataannya itu masih terngiang-ngiang di telingaku. Sehinggalah satu hari hati aku tergerak untuk mengikuti jejak langkahnya dalam meneruskan dakwah dan menegakkan kalimah Allah di atas muka bumi ini. Tetapi, siapalah aku. Dah lah diri sendiri pun tak lepas, nak dakwah orang.. Aku memulakan langkah yang pertama untuk menitik beratkan aurat. Sebagai wanita Islam, jadilah seperti buah epal yang berbungkus. kerana ianya dilindungi dari segala bahaya daripada epal yang terdedah. Aku memperbanyakkan bacaan al-Quran kerana al-Quran itu dapat melembutkan hati manusia yang keras. Aku dapat rasakan ketenangan di dalam hati ini yang dahulunya penuh dengan maksiat. Subahanallah betapa indahnya jika nikmat ini hadir dalam jiwa.. Setiap malam aku menyendiri, bermunajat memohon keampunan dengan perasaan takut dan harap..


'Aku takut untuk memaksiatiMu ya Allah.. Dan aku tahu
aku tidak layak untuk menghuni syurgaMu tetapi aku berharap agar Kau ampunkan segala dosa-dosa ku yang banyak ini ya Allah. Berikanlah kekuatan kepadaku untuk meninggalkan dosa-dosa dan untuk beribadah kepadaMu dengan ibadah yang khusyuk ya Allah.. Dengarkanlah doa hambaMu ini..'



Dan sehingga kini aku bersyukur kerana aku diberi peluang untuk membawa Islam. Aku ingin menjadi wanita yang solehah dan muslihah.. Aku tahu tidak mudah tetapi bukankah usaha yang baik itu Allah pasti akan balas dengan baik? Cuma hati ini jangan mudah ujub dan takabbur dengan ilmu yang ada. ingatlah lebih banyak ilmu yang kita belajar, lebih banyak lagi yang kita tak tahu. Dan tentang seseorang itu, aku masih menyimpan sesuatu yang amat sukar untuk diceritakan. Seseorang yang aku sangat kagum dengan ilmunya, yang menjadi salah seorang penyebab aku diberi hidayah ini.. Sudah lama nama itu hadir kerana dakwah ini.. Aku cuma memohon agar Allah sentiasa memberiku yang terbaik. Dan tanggungjawab aku juga untuk memelih
aranya dan menjaga hati ini dari godaan syaitan yang selalu ingin menyesatkan manusia. Kini, aku hanya berserah kepada Allah. Semoga kau menerimaku kerana dakwah..



A
ku memilihmu kerana dakwah, terimalah aku kerana dakwah..



oleh : Nur Iman Solehah


p/s: Nama Nursyahadah pun sedap kan? :)

4 comments:

EyEdA said...

nme balqis pn sdap ^_^

morsmode said...

jazakillahu khair, teruskan penulisannya :')

ayumuslimah said...

sedap eyeda. salam taaruf. ^_^

matadore, syukran insyaAllah.

Ana Islam said...

penulisannya amat baik sekali..
mintak izin share

Post a Comment