Tuesday, May 4, 2010

Hari ini... jiwaku tersentuh..

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah sehingga hari ini kite masih dikurniakan nikmat iman dan Islam oleh Allah s.w.t.
Bagaimana dengan iman kite pada hari ini? Sesungguhnya iman itu turun naik dan terpulang kepada kita sahaja untuk menjaganya.
So, mari sama2 kita menjaga keimanan kita supaya sentiasa di tahap yang maksimum pada setiap hari dan setiap saat! :D

insyaAllah.

Wahai pembaca-pembaca blog hamba Allah yang tak seberapa dan sentiasa tidak sempurna ini,
hari ini ada satu peristiwa yang membuatkan ana tersentuh dan membuatkan ana menitiskan air mata dengan secara 'involuntary'nya.

hmm. Ada seorang hamba Allah ini yang terlalu murni jiwanya. Ana dapat rasakan keikhlasannya dalam melakukan kebaikan. Ana tahu, setiap orang ada cara tersendiri dalam melakukan kebaikan dan merebut peluang untuk mengumpul bekalan untuk ke Akhirat kelak.

Mungkin orang lain kalau berada di tempat ana rasa macam biasa je, tapi tu lah. Kalaulah ada ramai manusia yang sebegitu di bumi ini alangkah baiknya. Mungkin memang ada cuma ana je x nampak. tapi skg ni ana da nampak da.

Kadang-kadang kita melakukan sesuatu kebaikan itu kalau boleh mesti kita nak sesuatu balasan yang nampakkan? Maksudnya, sebagai contoh, kalau ada jualan makanan sambil menderma, kita selalunya mesti nak beli dan tak rasa berat la sebab kita tahu kita mesti dapat makanan tu dan sekurang-kurangnya kita kenyang walaupun kita habiskan duit kita untuk beli makanan tu.

Dan macam mana kalau kita cuba nak buat sesuatu kebaikan tapi kita tak pasti dapat balasan atau tak kat dunia ni? contohnya, kita google kat internet tentang barangan muqataah yang patut kita boikot dan kemudian print, lpas itu keluarkan duit untuk photostat dan edarkan kepada semua umat Islam. dan hasilnya itu kita tak pasti sama ada umat Islam itu akan memboikot barangan muqataah tersebut atau tak. Tapi kita usaha dan usaha tanpa mengira berapa belanja yang kita guna.

Yelah, walau sedikit pun, mungkin duit tu kita boleh belanja nak beli makanan kenyangkan perut. betul tak? kalau kita nak derma banyak2 pun takde duit, kalau kita nak berjihad kat Palestin tu pun lagi la jauh skali.

Sebab tu lah ana rasa tersentuh hari ini. Ana harap insan tersebut diberkati Allah atas niat ikhlasnya. Semoga segala urusannya dipermudahkan Allah. :) insyaAllah.

So, harap perkara ni boleh dijadikan teladan untuk semua termasuk ana sekali yang kadang-kadang itu kalah juga dengan godaan nafsu ni. Ana bukan orang sempurna. banyak khilaf kat dunia ni. Wallahualam.

p/s: terima kasih kerana membantu Palestin. terima kasih dan terima kasih. Semoga Allah membalas jasa baik antum dan antunna semua. FREE PALESTINE!




0 comments:

Post a Comment