Saturday, May 15, 2010

Jawapan bagi mereka yang berpurdah.

salam... give_rose.gif

saya terpanggil untuk menjawab 'pertanyaan demi pertanyaan' dan juga 'andaian demi andaian' dari saudari masmerah (waima ianya melalui forummer yg lain) terhadap saya. .

saya berpurdah?
ya, benar.

bagaimana saya makan?
saya makan seperti orang lain, saya makan dengan menggunakan kedua belah tangan saya, dan makanan itu melalui mulut saya untuk dikunyah dan ditelan.

adakah saya membuka purdah saya ketika makan?
ya, dengan senang hatinya saya membuka purdah saya. jika ditempat awam (kedai makan), saya akan makan dengan selesa, buka purdah dan jika nasib saya baik, saya akan dapat tempat yg agak terlindung. namun, itu juga bukan satu kemestian. oh, ya! saya juga membuka purdah waima ditempat umum itu ada yg bukan mahram saya, jika ada keperluan. saya masih menutup aurat seperti yg diwajibkan walaupun saya membuka purdah.

adakah saya berpurdah untuk urusan lain?
ya, lebih2 lagi yg memerlukan saya berurusan dengan lelaki yg bukan muhrim. namun, untuk urusan rasmi seperti pengecaman kad pengenalan dan passport contohnya, saya masih membuka aurat yg dibenarkan iaitu muka dan tapak tangan. begitu juga jika di jabatan2 kerajaan. apabila saya berhadapan dengan mereka, saya akan membuka purdah saya dihadapan mereka. Alhamdulillah, penerimaan mereka seperti biasa sahaja. mereka tersenyum apabila saya tersenyum. i m still human ya!

adakah purdah itu menjejaskan aqidah saya?
tidak, kerana purdah itu bukan soal aqidah. walaupun saya tak nampak dimana rasionalnya pernyataan ini, namun saya percaya masmerah mungkin terkesan dengan kesesatan jemaah Al-Arqam yg difatwakan haram (saya sangat setuju jemaah itu diharamkan kerana aqidahnya yg terkeluar dari landasan Islam) yg para wanitanya memakai purdah sebagai suatu kemestian.


p/s: di ambil dari salah sebuah laman forum. saya amat menyokong jawapan saudari ini. Islam tidak menyusahkan sesuatu perkara sebaliknya memudahkan. :)

0 comments:

Post a Comment